Rembrandt's meesterlijke etsen

Rembrandt van Rijn is te zien als icoon van Amsterdam. Hij is weliswaar in Leiden geboren maar heeft een heel belangrijk deel van zijn leven doorgebracht in Amsterdam. In de Jodenbreestraat in Amsterdam is zijn voormalige huis verworden tot het Rembrandthuis museum. Jaarlijks trekken hier duizenden in zijn kunst geïnteresseerde mensen naar toe. Het is ook vanuit dit huis waar Rembrandt vele prachtige etsen maakte, w.o. zijn geëtste zelfportretten. Waarom zijn die zo bekend? Waarom maakte Rembrandt überhaupt zelfportretten en hoe deed hij dat? Rembrandt’s geëtste zelfportretten zijn een verhaal apart maar ook de niet-zelfportretten zijn het uitlichten meer dan waard. Verdiep je in Rembrandt en z’n etsen en kom te weten waarom ze wereldwijd zo geprezen worden. Ook vertellen we je hoe het Rembrandthuis museum de reproducties van deze etsen op prachtige wijze creëert, bijna alsof de meester ze zelf heeft gemaakt. 

De prijzen van de etsen op Amsterdam-cadeau.nl zijn trouwens identiek aan die van onze partner, het Rembrandthuis, maar door meer verzendmogelijkheden te bieden zijn we tot wel 32% goedkoper in Nederland en tot maar liefst 57% voor de rest van de wereld. Een ingelijste ets van Rembrandt van het Rembrandthuis kopen is leuk voor jezelf, maar maakt ook een fraai cadeau of relatiegeschenk. Om het geschenk extra statuur te geven is ook een wortelnoten lijst mogelijk. 

Rembrandt’s geëtste zelfportretten

Etsen, Rembrandt’s ticket naar succes

Bestel een reproductie van een ets van Rembrandt van het Rembrandthuis met korting


Rembrandt’s zelfportretten

Rembrandt ets Grand Seigneur, zelfportret leunend
Rembrandt ets Grand Seigneur, zelfportret leunend. V.a. €29,95

Zoals velen weten is Rembrandt van Rijn één van de grootste schilders en etsers in de Europese kunst en de meest prominente Nederlandse meester van de 17 e eeuw.

Zelfportretten zijn een belangrijk onderdeel van Rembrandt’s werken. Ooit werden ongeveer 90 schilderijen geteld als zijnde Rembrandt-zelfportretten, maar onderzoek heeft aangetoond dat Rembrandt zijn studenten zijn zelfportretten liet kopiëren als een oefening. Desondanks was het aantal zelfportretten van Rembrandt zeer hoog: ongeveer 10% van zijn werken waren zelfportretten. De productieve Rubens maakte bijvoorbeeld slechts 7 zelfportretten. Rembrandt beeldde zichzelf uit gedurende een periode van ongeveer veertig jaar.

Perfecte weerspiegeling van Rembrandt’s ontwikkeling

Eén van de geweldige dingen van Rembrandt’s zelfportretten is dat ze een licht werpen op de kunstenaar zijn leven, van jongere naar elegante en zeer succesvolle portretschilder van de jaren 1630, naar onrustige maar enorm krachtige portretten van zijn oude dag. Samen geven ze een ongewoon duidelijk beeld van Rembrandt, zijn uiterlijk en zijn psychologische ontwikkeling, zoals zichtbaar door zijn rijk gedragen gezicht.

“Grappig genoeg creëert het drukproces van etsen een omgekeerd beeld, waardoor afdrukken worden gemaakt die Rembrandt tonen zoals hij aan tijdgenoten verscheen.”

Waarom Rembrandt zelfportretten maakte

Rembrandt gebruikte de zelfportretten om gezichtsuitdrukkingen en licht te oefenen. Soms speelde hij ook een rollenspel, waarbij hij zichzelf uitbeeldde in speciale kostuums of met opvallende attributen. De etsen zijn meestal informeel en speels. Het zijn ook vaak studies van extreme gezichtsuitdrukkingen, zoals wanneer hij gezichten naar zichzelf trekt.

Niet alleen vertegenwoordigen de zelfportretten een persoonlijke en introspectieve reis, ze werden ook geschilderd om te voldoen aan de grote vraag naar zelfportretten van prominente kunstenaars destijds.

Tijdens zijn leven stond Rembrandt vooral bekend als een etser, zowel nationaal als internationaal. De reproduceerbaarheid van etsen en dus de lagere prijs van de kunstwerken, hielpen Rembrandt enorm om een beroemdheid in heel Europa te worden.

Zelfportretten gemaakt door in de spiegel te kijken

Rembrandt creëerde zijn zelfportretten door naar zichzelf in de spiegel te kijken, waardoor zijn werkelijke kenmerken omgedraaid zijn. Grappig genoeg creëert het drukproces van etsen een omgekeerd beeld, waardoor afdrukken worden gemaakt die Rembrandt tonen zoals hij aan tijdgenoten verscheen.


Etsen, Rembrandt’s ticket to fame

Rembrandt ets De Omval
Rembrandt ets De Omval. V.a. €29,95

Rembrandt begon in 1628 te etsen. Het was een techniek die hij had geleerd van Jan Lievens, een Nederlandse schilder bekend vanwege zijn nauwe samenwerking met Rembrandt. Hij leerde zichzelf de subtiliteiten van het vak door vallen en opstaan. Voor hem deed etsen niet onder voor schilderen.

Tijdens zijn leven stond Rembrandt vooral bekend als een etser, zowel nationaal als internationaal. De reproduceerbaarheid van etsen en dus de lagere prijs van de kunstwerken, hielpen Rembrandt enorm om een beroemdheid in heel Europa te worden.

Etsen waren geen bijzaak voor Rembrandt. Hij maakte ongeveer 300 etsen tijdens zijn leven, waarvan 32 zelfportretten. De meeste van deze etsen dateren uit de periode 1628-1630 toen hij nog in Leiden woonde, zijn laatste ets dateert uit 1648.

Rembrandt’s etsen zijn archetypen van schittering en verbeelding. Ze tonen de eindeloze drang van de kunstenaar om te innoveren en de grenzen van het medium te verleggen.

Anders dan bij de schilderijen van Rembrandt is er weinig tot geen twijfel over de authenticiteit van de etsen van Rembrandt. Dit komt omdat een ets relatief klein is in vergelijking met een schilderij, waardoor er eenvoudigweg geen ruimte meer is voor een ander om te etsen.

Rembrandt’s etsen staan bekend om het spelen met donker en licht.

Rembrandt’s geëtste zelfportretten

Rembrandt ets: Zelfportret, open mond, 1630-0
Rembrandt zelfportret met verbaasde blik. V.a. €29,95

Zoals gezegd oefende Rembrandt met het etsen op  gezichtsuitdrukkingen. Daarom zie je hem vaak afgebeeld met het trekken van allerlei gezichten. Door dit te doen leerde hij stemmingen en emoties te illustreren. Hij bestudeerde ook het licht op zijn gezicht in deze etsen. De kennis die hij met deze oefeningen opdeed, werden gebruikt voor zijn grotere composities. De grootte van de geëtste zelfportretten van Rembrandt is relatief klein en toont meestal alleen zijn hoofd.

Rembrandt was een fotografisch talent avant-la-lettre. Zijn verbluffend scherpe observatievaardigheden en gevoel voor timing maken zijn etsen vaak tot een soort ‘momentopname’ van het moment vlak voor of na de actie. Andere dingen die een echte Rembrandt-ets typeren, zijn het gebruik van ongedwongen lijnen, het unieke diepzwart in veel van zijn etsen en zijn meesterlijke gebruik van de droge naaldtechniek.

In 1631 vestigde Rembrandt zich in Amsterdam en hij was toen al een beroemd kunstenaar. Zijn bekendheid wordt weerspiegeld in de zelfportretten die hij maakte, zoals wanneer hij zich in 1639 toont als een aristocraat, die zelfbewust naar de toeschouwer kijkt.

Rembrandt’s geëtste landschappen

Aan het einde van de jaren 1630 schilderde Rembrandt veel landschappen en maakte hij vele etsen met de natuur als onderwerp. Landschapsafdrukken waren destijds erg populair en de beeltenis van het beroemde Nederlandse landschap bereikte zijn hoogtepunt in de werken van Rembrandt.

Weinig bekend feit is dat Rembrandt veel van zijn etsen in zijn atelier maakte met tekeningen die hij maakte tijdens het wandelen in en rond Amsterdam. Mogelijk werkte hij soms ook rechtstreeks in de koperen plaat die werd gebruikt voor het etsen. “Het bruggetje van Six” lijkt daar een voorbeeld van te zijn vanwege de snelle en spontane lijnen.


Rembrandt’s geëtste naakten

Rembrandt ets: Zittende naakte man, 1646
Rembrandt ets: Zittende naakte man, 1646. V.a. €29,95

In de jaren 1640 etste Rembrandt enkele mannelijke naakten die waarschijnlijk rechtstreeks op de koperen etsplaat waren getrokken. De tekenstijl is los en open en de modellen worden afgebeeld in typische studioposities. Rembrandt staat erom bekend zijn modellen altijd zeer realistisch weer te geven, iets dat in die tijd niet gebruikelijk en gewaardeerd was.

Rembrandt’s geëtste Bijbelse taferelen

Na meer dan 80 tekeningen met betrekking tot Bijbelse thema’s te hebben gemaakt, is het duidelijk dat de bijbel Rembrandt’s belangrijkste inspiratiebron was.

Rembrandt schilderde graag momenten met veel spanning en drama, zoals bij de terugkeer van de verloren zoon.

Rembrandt’s genre-etsen

Rembrandt Ets, Bedelaars krijgen een aalmoes, 1648
Rembrandt Ets, Bedelaars krijgen een aalmoes, 1648. V.a. €29,95

Rembrandt had ook een grote interesse in het weergeven van straatfiguren, zoals vagebonden, oplichters en straatmuzikanten. Dit soort afbeeldingen wordt traditioneel een ‘genre’ genoemd en ze zijn vaak moraliserend, maar niet bij Rembrandt. Hij beeldt de onderwerpen met grote menselijkheid af. Het formaat van deze afdrukken is vaak bescheiden.

Etsen van het Rembrandthuis met korting op de verzendkosten

Enthousiast geworden? Bestel dan via Amsterdam-cadeau.nl een reproductie van een ets van Rembrandt van het Rembrandthuis museum in Amsterdam. Zij reproduceren de etsen op meesterlijke wijze. Het is bijna alsof Rembrandt ze zelf heeft gemaakt.

Amsterdam-cadeau.nl is partner van het Rembrandthuis museum en biedt meerderde, goedkopere mogelijkheden voor het versturen van de etsen. De prijzen van de etsen zijn identiek aan die van het Rembrandthuis maar door meer verzendmogelijkheden te bieden zijn we tot wel 32% goedkoper in Nederland en tot maar liefst 57% voor de rest van de wereld. Het Rembrandthuis museum verzendt ze naar u, met ons goedkopere prepaid postetiket. 

Hoe gaat het Rembrandthuis te werk bij het maken van reproducties? Eerst wordt de ets gefotografeerd met behulp van een speciale, computergestuurde camera waarmee foto’s met verschillende belichtingstijden worden gemaakt (zeer dunne lijnen worden opgenomen met behulp van een lange belichtingstijd). De beste foto’s worden vervolgens geselecteerd en overgebracht naar een koperplaat bedekt met een speciale, lichtgevoelige laag. De plaatsen waar zwarte lijnen voorkomen, worden weggewassen. Het blootstellen van het koper in een zuurbad zorgt ervoor dat de groeven zichtbaar worden. Vaak gebeurt het dat de fijnste lijnen niet diep worden gegraveerd, dit wordt dan zorgvuldig met de hand geëtst. Hiervoor wordt een scherpe boor gebruikt om de lijnen heel voorzichtig aan te brengen en het eindresultaat is nauw uitgelijnd met de originele ets. De plaat is nu klaar om te worden afgedrukt. Zwarte inkt wordt gemengd met wit om de grijstinten te creëren. Na een aantal drukproeven wordt de juiste match gekozen.

Een reproductie van een Rembrandt ets van het Rembrandthuis staat garant voor een authentiek en speciaal product uit Amsterdam. Of het nou voor jezelf is of als kunstcadeau voor een ander. Bekijk alle (reproducties van) Rembrandt’s etsen van het Rembrandthuis die we, in samenwerking met het Rembrandthuis, verkopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *